Alla inlägg under september 2014

Av N - 30 september 2014 13:45

  

Tack för alla era lugnande kommentarer, ni är bäst! Försöker vara lugn men det är så svårt...

 

Sista undersökningen inför återföring imorgon är nu gjord. Slemhinnan var idag 8.7mm och ej treskiktad. Att det ska vara så svårt att få den treskiktad! Tråkigt när man överallt läser om hur viktigt det är... Dr.S skrattade (på ett snällt sätt såklart) åt att jag stressat så mycket över vagitorien imorse. Han sa precis som er att det inte behöver vara så fasta tider alls.


Nåväl, återföring imorgon 13.45. 


Nu börjar stressen inför att telefonen ska ringa imorgon. 


Är jag redo för detta?/N

Av N - 22 september 2014 15:49
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av N - 21 september 2014 12:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av N - 20 september 2014 07:54
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av N - 16 september 2014 22:02
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av N - 14 september 2014 18:00

Det känns spännande att få göra sitt första riktiga inlägg i adoptionskategorin!


Föräldrautbildningen för adoption är nu avklarad! Det har varit några riktigt intensiva och mycket intressanta dagar tillsammans med andra människor som faktiskt är i samma situation som oss själva. Det blev liksom lite av ett uppvaknande för oss att inse att "tusan, vi är ju inte helt ensamma om detta" eftersom det ofta kan kännas så... Det har skrattats och det har gråtits och hjärnan har verkligen gått på högvarv. En mycket bra och nyttig kurs!


För att ingen ska börja fundera så kommer vi göra klart våra 2 sista frysåterföringar beroende på om våra embryon överlever/om slemhinnan går att trolla iform osv. och sedan kommer vi satsa helhjärtat på adoption (vi har även börjat läsa på lite mer om surrogat också...) eftersom vi känner att vi vill avsluta ivf:andet helt innan vi hoppar på nästa karusell.


...på ivf-fronten händer det dock ingenting eftersom min mens inte vill komma... Någon som vet om det kan bli så efter den sk. rispningen? Min doktor nämnde aldrig något om det. Får ringa och fråga på måndag, och NEJ jag är inte gravid.


/N

Av N - 4 september 2014 15:13

Jag säger bara - AAAJ! Så ohyggligt ont det gjorde när Dr.S imorse gjorde den sk. rispningen av min livmoderslemhinna. Fick ingen premedicinering (dvs någon smärtlindring) före ingreppet och det var över på 10 sekunder men jag höll nästan på att tuppa av. Det kändes som den värsta mensvärk jag varit med om, som den värsta äggplocksmärtan jag varit med om. Det har bara blött några droppar efteråt och har inte alls lika ont nu.


Vi startade vår resa mot kliniken tidigt imorse. När vi kom dit samtalade vi en lång stund med Dr.S. Han tycker att det är mycket tråkigt att vi inte blivit gravida en endaste gång på 7 försök med tanke på att vi får så (på utsidan) fina embryon. Han säger att det är så svårt att veta vad detta beror på, och att man på vår klinik inte kollar embryon "på insidan" än.


Jag frågade hur länge vi bör hålla på, att vi känner oss så trötta och slitna och att vi inte vet när vi ska sätta stopp. Vi nämnde att vi börjat fundera mer och mer på adoption men han tyckte att vi ska göra detta frysförsök nu först.


Vid dagens vul hade jag en slemhinna på 4.7mm en vecka efter ägglossning. Ett av mina problem genom alla dessa år är att lyckas få en fin slemhinna (nu har ju inte något försök fungerat ändå trots de gånger slemhinnan sett bra ut heller...) och nu vill de alltså testa en ny metod. Vid frysåterföring har vi alltid kört med femanest och östrogenplåster. Vid vårt första FET hade jag endast femanest och då gick det inte att få slemhinnan tjock. Vid vårt andra FET fick jag därför testa att lägga till plåstret och då blev slemhinnan tjockare. Den gången fick vi en sk. kemisk graviditet där jag blödde hela tiden från några dagar efter återföring. Tredje gången med denna kombination såg ju slemhinnan fin ut men när vi kom till kliniken för återföring hade slemhinnan rasat ihop och var en bit under 5mm.


Dr.S vill alltså att vi testar något nytt. Jag ska spruta med Puregon i mycket låg dos och på det viset försöka få fram en fin slemhinna. Jag är så sjuuuuuukt skeptisk till detta!!! Jag är så lättstimulerad så det kommer förmodligen ploppa upp massa folliklar ändå samtidigt som min slemhinna inte alls kommer bli tjockare och finare. Även vid färskt försök har ju slemhinnan varit svår att få tjockare trots mycket högre dos Puregon... Det går liksom inte ihop, eller hur?! Dr.S är också mycket skeptisk men säger att vi måste testa iallafall. Att vi inte kan fortsätta på samma sätt eftersom det uppenbarligen inte alls fungerar.


Hur fasen kan slemhinnan vara så bråkig?! Jag bör få mens till veckan, om inte denna rispning ställer till det. Då startar jag med sprutor och åker till kliniken för undersökning och blodprov på stimuleringsdag 7. Om det inte ser bra ut då avbryter vi och en remiss går iväg för hysteroskopi.


Nervös!/N

Om mig:

I maj 2015 förändrades våra liv för alltid:

Efter 8 ivf:er kom vår efterlängtade dotter till världen! Älskade unge! 💕 

 

IVF1: Menopur, negativt.

 

IVF2: Puregon, negativt.

 

FET1: Femanesttabletter (östrogen), negativt.

 

FET2: Femanest&östrogenplåster, 2 embryon, kemisk graviditet.

 

IVF3: Puregon, 2 blastocyster, kemisk graviditet.

 

FET3: Femanest&östrogenplåster, slemhinnan säckat ihop, blastocyst, negativt.

 

IVF4: Puregon, 2 blastocyster, negativt.

 

FET4: Lågdos Puregon. "Rispning" av livmoderslemhinnan. POSITIVT!!! Bf 19/6-15.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Kategorier

Arkiv

Senaste inläggen

Sök i bloggen


Skapa flashcards